Joensuun Maila goes CrossFit @ Fittari

Sitä pääsee toisinaan todistamaan aika upeita juttuja, kun sattuu olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Olen fanittanut Joensuun Mailaa melkoisen aktiivisesti siitä asti, kun mieheni kautta tutustuin lajiin vähän paremmin muutama vuosi sitten. Pienen pieni kiinnostus on muuttunut hirvittäväksi paloksi selvittää perusteellisesti, mistä pesäpallossa oikein on kyse. Mutta hysssh! Ei kerrota tätä kellekään. Eihän entinen yksilöurheilija voi lämmetä näin pahasti joukkueurheilulle! 😉 Perjantai-iltana sitä kuitenkin pyöräiltiin koleassa syysillassa Fittarille todistamaan jotain ennennäkemätöntä ja -kokematonta. Siis jotain upeaa, kuten jo ekana vihjaisin. Kohta selviää teillekin, mistä on kyse.

JoMan pojilta oli jo kesällä tullut valmennustiimille pyyntö siitä, josko syksyllä pääsisi kokeilemaan crossfittiä. Yksi jos toinenkin pelaaja halusi nähdä, mitä se kaikkien hehkuttama crossfit oikeasti on. Kun syysharjoitteluun haluttiin joka tapauksessa ottaa mukaan jotain uutta, annettiin mahdollisuus sille poikien toivomalle crossfitille. Haluttiin tarjota uudenlaista variaatiota perinteisille salitreeneille ja kuntopiireille. Taustalla oli lisäksi ajatus siitä, että saataisiin ns. vanhat jermut eli ringissä pitkään mukana olleet pelurit, sekä toisaalta talenttiryhmän nuoret tekemään samoja harjoituksia. Valmentajille treenit toimisivat hyvänä suunnannäyttäjänä siitä, missä tällä hetkellä ollaan menossa – missä kunnossa porukka on ja missä jamassa esimerkiksi poikien nostotekniikat ovat. Voimatreenit on aiemmin toteutettu pääosin omatoimisesti, joten yhteiset crossfit-treenit tarjoaisivat loistavan mahdollisuuden treenata liikkeiden tekniikat kuntoon yhteisesti.

Iso porukka vaatii tietysti asianmukaiset tilat, jotta esimerkiksi tankoja riittää kaikille ja yhdessä treenaaminen onnistuu. Sellaiset löytyivät Fittarilta. Siis sieltä, missä minäkin käyn. Ihan vaan, jos on jäänyt epäselväksi, hihih. Treenit pyörähtivät käyntiin reilu viikko sitten ja tarkoituksena on vetää läpi kaikkiaan viiden viikon mittainen jakso, joka tähtää yksiselitteisesti fyysisten ominaisuuksien kehittämiseen. Crossfit-harjoittelulla pyritään normaalin treenin ohessa valamaan vielä aiempaakin vankempi pohja, jonka päälle pystytään sitten viiden viikon jälkeen rakentamaan lajitaitoja. Periaatteessa crossfit on hyvin lähellä sitä kokonaisuutta, jonka pelaajien normaalit treenit muodostavat. Treenimetodit (esim. AMRAP ja EMOM) sekä kova intensiteetti ovat ne, jotka tämän crossfit-jakson merkittävimmin erottavat normaalista treenistä.

Täysin puhtaita crossfit-treenejä ei ole tarkoitus tehdä, vaan liikkeitä sovelletaan lajiin sopivaksi. Tehdään siis crossfitille tyypillisiä liikkeitä, mutta pesikselle sopivalla twistillä, jotta treeni palvelisi mahdollisimman hyvin sitä varsinaista lajia. Viiden viikon aikana pojille tulee kyllä pienistä variaatioista huolimatta käymään selväksi METCONien ”ihanuus” – olipa kyseessä sitten aikaa vastaan tehtävät tai mahdollisimman suureen toistomäärään pyrkivät treenit. Erityisen suuri huomio treeneissä on kuitenkin oikeilla perusvoimaliikkeiden nostotekniikoilla. Viiden viikon aikana on tarkoitus saada haltuun paitsi maastavedon, tempauksen ja rinnallevedon, myös etukyykyn, takakyykyn ja työnnön oikeat suoritustekniikat, jotta omatoiminen voimaharjoittelu olisi jatkossa paitsi tehokkaampaa myös turvallisempaa.

Sen verran olen ehtinyt pesikseen perehtyä viimeisen parin vuoden aikana, että uskallan väittää seuraavaa: crossfit ja pesäpallo ovat lopulta todella lähellä toisiaan. Molemmissa tarvitaan kestävyyttä, voimaa, liikkuvuutta, nopeutta, räjähtävyyttä, koordinaatiota, ketteryyttä, tasapainoa ja liiketarkkuutta. Molemmissa harjoittelu on monipuolista ja äärimmäisen kokonaisvaltaista. Muutamia pesistreenejä sivusta seuranneena olen huomannut, että pitkälti samoja juttuja siellä pesistreeneissä tehdään kuin crossfit-saleillakin – vain treenimetodit vaihtelevat. Esimerkiksi pesisleirien lopussa aiemmin toteutettu kuntotesti, joka sikatestinäkin tunnetaan, on jo täysin rinnastettavissa crossfittiin. Sinänsä oli siis helppo tehdä olettamuksia siitä, mihin porukka tämän viiden viikon jakson aikana pystyy, minkälaista treeniä voidaan teetättää ja minkälaista suoriutumista porukalta voi missäkin odottaa.

Ja miten minä sinne treeneihin sitten päädyin? No, asiahan on niin, että tuo mun mieheni sattuu olemaan Joensuun Mailan fysiikkavalmentaja ja on osaltaan ollut vaikuttamassa siihen, että tällainen kokeilu on pystytty toteuttamaan. Kun itse osallistuin tunnollisesti CrossFit-peruskurssille, kävi mieheni seuraamassa sivusta silmä tarkkana sitä, mitä milläkin tunnilla tehtiin. Ja niin syntyi kuva siitä, minkälaisia treenit vaativuustasoltaan ovat, mitä liikkeitä voi yhdistellä järkevästi ja niin edespäin. Ja erilaisia ideoita yhdistellen syntyi sitten viime perjantain treeni. Jossa myös mulla saattoi olla sormeni pelissä, hih.

WOD (Workout of the Day) 17.10.2014

slam pareittain, sivuttain liikkuen x 2
alta ylös heitto parille + burpee x 1
punnerruspito, pari syöksyy alta x 1
punnerrusasennossa liikkuminen sivuttain, pallon liikuttelu parille x 1
tasajalkahypyt parin yli, pari polvillaan maassa x 1

Jos olette niitä aiempia CrossFit-tekstejäni lukeneet, niin varmasti kuulostaa tutulta tuo ensimmäinen osuus. Taisin itse valitella useammankin kerran sitä, kuinka jo alkuverryttelyn jälkeen olin aivan kuollut. Näkyi noilla kovakuntoisilla miehilläkin se hiki lentävän ihan samaan tapaan – tosin kuntopallot saattoivat liikkua ihan vähän kovempaa tahtia. Ja kaikilla taisi olla alla jo omatoimiset alkuverkat, ennen kuin se kaikille yhteinen osuus edes alkoi. No joo. Ehkä mun on myönnettävä tappioni. Ei musta ois ollut pysymään tuon porukan mukana edes alkuverryttelyn ajan. Hahah.

Nuoret talentit näyttävät mallia

Maastavetotekniikka (normi, sumo, suorinjaloin)
Sarja valitulla tekniikalla 10 x 3 painoja lisäten, aikaa 12 min

Alkuverryttelyn jälkeen otettiin käsittelyyn maastavetotekniikka erilaisine variaatioineen. Rauta kilisi tasaiseen tahtiin ja levyt lisääntyivät tangon päissä. Viime kauden kapteeni Aleksi ”Allu” Rautiainen näytti mallia, kuinka tanko laitetaan taipumaan. Hyvin sujui kyllä muillakin. Lukkarilupaus Samu-Kalle heilutteli tankoa niin läväkkään tahtiin, että fysiikkavalmentaja katsoi aiheelliseksi määrätä ylimääräisiä sarjoja. Minä kiertelin kamera kädessä räpsimässä kuvia ja jäin vähän väliä tuijottamaan suu auki sitä, kuinka kevyesti toistasataa kiloa voi nousta maasta. Huh. On ne kovia!

Fysiikkavalmentaja näyttää mallia

Fysiikkavalmentaja näyttää mallia

15 min AMRAP (As many rounds as possible)

deadlift x 3
burpee OB x 6
ring dip x 6
box jump x 6
slam x 6

Tätä olin ite odottanut eniten. Suomeksi siis maastavetoa, yleisliikettä tangon yli, dippejä renkaissa, boksihyppyjä ja kuntopallonheittoa maahan – 15 minuutin aikana niin monta kierrosta kuin ehtii. Vähän mietin etukäteen, että noinkohan kyseinen setti on tarpeeksi rankka. Vaan enpä ollut ottanut huomioon sitä tahtia, millä jätkät kyseisen setin vetävät. Taas jäi tämä bloggaaja monttu auki. Huh. Kyllä noillakin toistomäärillä saa itsensä ihan henkihieveriin, kun tarpeeksi kovaa vetää. Ja jätkillä oli maastavedossakin ihan kunnioitettavat painot, vaikka suurin osa taisi tehdä vedot suorinjaloin. Rengasdipit taisivat olla ainoa liike, jossa oisin pärjännyt edes jossain määrin. Lopussa näkyi nimittäin sen verran avustavia kuminauhoja roikkuvan renkaissa mukana, että niillä minäkin oisin jaksanut 😉

Renkaiden viritteleminen paikalleen aiheutti pientä päänvaivaa

Renkaiden viritteleminen paikalleen aiheutti pientä päänvaivaa

Avustavien kuminauhojen testaaminenkin tuntui olevan hauskaa, kun varsinainen treeni ei ollut vielä alkanut

Avustavien kuminauhojen testaaminenkin tuntui olevan hauskaa, kun varsinainen treeni ei ollut vielä alkanut

Lankkuvariaatiot x 4

Mikä olisikaan parempi lopetus treenille, kuin muutamat keskivartalopidot? Hyvin pysyi jokaisella. Ei vaan olis multa onnistunut enää tuon edellisen rääkin jälkeen, haha.

Vaikka itelläni olikin mukamas selvä käsitys siitä, miten treeni tulee sujumaan, niin kyllä tuo porukka silti yllätti positiivisesti. Olin suorastaan hämmentynyt siitä, miten käsittämättömän kova työmoraali porukalla on. Muutamat salille samaan aikaan sattuneet treenaajat kävivät hekin ihmettelemässä porukan tekemistä ja kuulin useampiakin kommentteja siitä, kuinka jäätävän kovakuntoisia jätkät ovat jo tässä vaiheessa harjoituskautta. Kukaan ei lusmuillut, eikä kukaan hyytynyt ihan tyystin. Toki tahti vähän rauhoittui loppua kohti, mutta sitä se täysillä aloittaminen teettää. Olin vähän toivonut, että burpeet olisivat yhtä kova pala jollekin, kuin mitä ne itelleni ovat. Mutta ei. Ärsyttävän helponnäköistä touhua.

Treenille asetetut tavoitteet täyttyivät: treeni antoi mahdollisuuden hakea omia rajoja ja kasvattaa omaa peruskuntoa yhdessä joukkuekavereiden kanssa. Vaikka joukkuehenki oli hyvä ja kaveria kannustettiin, näkyi kaikessa selvä kilpailuasetelma nuorien talenttien ja vanhempien pelaajien kesken. Nuoret pärjäsivät hyvin vanhempien mukana ja jopa yllättivät omalla tekemisellään positiivisesti paitsi minut, myös fysiikkavalmentajan. Nuorilla oli hirmuinen palo tehdä kaikki mahdollisimman hyvin. Ehkä ajatuksissa siintää jo kesän sarjapelit ja harjoitukset nähdään mahdollisuutena osoittaa se, että on Superpesis-pelipaidan arvoinen. Olipa haaveet ensi kesässä tai sitä seuraavassa, on tuossa talenttiporukassa useampi sellainen, joka tulevaisuudessa varmasti siirtyy superpesiksen riveihin.

Näin fanin näkökulmasta voin sanoa, että kyllä tuon porukan tekemisessä näkyy tavoitteet aika kirkkaina ja selkeinä jo nyt. Ihan selvästi halutaan kehittyä ja olla parempia, kuin aiemmin on oltu. Pronssi ei enää ensi kaudella riitä, vaan se halutaan kirkastaa suoraan kultaiseksi. Ääh, ens kaudesta tulee kyllä niiiiiin jännittävä! Taitaa meikäläinen käydä taas istumassa katsomossa ihan jokaisen kotipelin. Tulkaa hei tekin! Jos ei malta toukokuun loppuun asti odotella sarjan alkamista, niin onneks jo tammikuussa pääsee seuraamaan hallipesistä, kun kausi alkaa treenipelin merkeissä. Jee!

Kakkospelinjohtaja saa hellyyttä Jonnelta ja Allulta.

Kakkospelinjohtaja saa hellyyttä Jonnelta ja Allulta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s